Digital transformasjon – hva er det egentlig?

Dame med touchskjerm

Digital transformasjon – hva er det egentlig?

På 90-tallet rullet 2G, eller GSM, ut til folket, og tok over for det analoge NMT-mobilnettet.

Siden den gang har jeg jobbet med digitalisering, og nå leverer IntSpo løsninger for intelligent sporing på 4G mobilnett. Hastigheten til dagens 4G nett har økt med enorm fart, og er nå oppe i 1000-ganger det vi hadde på 90-tallet- det har vært litt av en reise. Det finnes mange ulike beskrivelser av hva digitalisering/digital transformasjon er- noen er gode- og en del ikke så gode. Her synes jeg difi.no (direktoratet for forvaltning og IKT) har gjort en god jobb: Digital transformasjon

Digital transformasjon kan beskrives som:

En prosess der virksomheten endrer hvordan den utfører sine oppgaver, tilbyr tjenester, jobber mer effektivt eller skaper helt nye tjenester. Brukerfokus og brukeropplevelsen er selve kjernen i endringene, og endringene baserer seg på utnyttelse av teknologi. Endringen er grunnleggende og omfattende, og ikke kun en liten justering. Det innebærer redesign av virksomheten på alle nivå: folk, prosesser, teknologi og styring.

Digital transformasjon er mye mer enn bare teknologi, se Difi sin forklaring her:

Digital transformasjon bør i aller høyeste grad ha «transformasjon» som hovedfokus, og ikke teknologi. Men ny teknologi er en forutsetning for å kunne få til endringer. Om menneskene i bedriften ikke forstår eller ønsker ny teknologi, kan teknologien være så fin den bare vil, men en vellykket transformasjon blir det hvert fall ikke. Om man i tillegg er i en situasjon der de som skal innføre teknologien er de som blir overtallige, har man et dårlig utgangspunkt for å lykkes.

All forandring er krevende, og det er lett å tråkke feil på veien. Her er noen typiske blundere i forsøkene på digital transformasjon.

Kort fortalt kan det gå galt når man:

  1. Starter med teknologien
  2. Prøver å gjøre for mange ting på en gang
  3. Har urealistiske budsjetter og tidsplaner
  4. Kun har IT-avdeling involvert
  5. Har et manglende fokus


I IntSpo er vi opptatt av å forstå kundens behov, og vi er opptatt av å kunne ha en dialog på hvordan introduksjonen av ny teknologi skal gjennomføres. Med solide erfaringer innen introduksjon av ny teknologi og sertifisering innen endringsledelse, tror vi at vi kan hjelpe våre kunder på den digitale endringsreisen.

en_GB
nb_NO en_GB