Innovativ IoT-sporing skal gi Posten oversikt over dyre pakkebur

Alex

Innovativ IoT-sporing skal gi Posten oversikt over dyre pakkebur

Hvordan tilpasset vi Intrack® teknolgien?

22 000 pakkebur skaper til tider hodebry for Posten og Bring. Det er i slike spesialdesignede bur at pakkene dine fraktes fra postterminalene og ut til postkontorer og Post i Butikk. Problemet er at Posten ikke har nok tomme bur tilgjengelig på enkelte terminaler.

Posten forteller om problemstillingen

Burene til Posten og Bring skal melde fra hvor de er og har vært. Unike sporingsenheter kan gi store innsparinger og bedre tjenester til kundene.

– Under julerushet i fjor var det så stor mangel på pakkebur i enkelte områder at vi måtte gå over til en pappløsning. Disse pappburene tåler mye mindre og har ikke like stor kapasitet, sier Alexander Haneng, direktør for digital innovasjon i Posten og Bring.

Nå vil Posten og Bring komme utfordringen i møte. Det fremoverlente selskapet har god erfaring med innovativ tenkning, og i samarbeid med IntSpo skal de teste ut unike digitale sporingsenheter som monteres på pakkeburene.

Målet er å klare seg med færre bur – ved at burene er på rett sted til rett tid.

På sporet med NB-IoT

Det er nemlig ikke slik at det er for få pakkebur, men de befinner seg ofte på feil sted. Burene kan bli stående på en terminal, et lager eller i en butikk der de kan være svært vanskelige å spore opp. Hvert bur koster flere tusen kroner i innkjøp.

De smarte og effektive sporingsenhetene som Posten og Bring benytter er utviklet av Intspo AS og er utstyrt med GPS-sporing og tilkoblet Telenors NarrowBand IoT-nett (NB-IoT). Med hyppig frekvens sender de informasjon opp til skyen. NB-IoT benytter Telenors 4G-signaler med 99,4 prosent befolkningsdekning og passer godt til oppdraget.

– Dette gir oss muligheten til å spore burene til enhver tid. Vi kan få opp alle burene på et kart hvor posisjonen deres oppdateres fortløpende og vi kan også se hvor de har vært, forteller Haneng, og legger til:

– Derfor er NarrowBand IoT så godt egnet. Det har god dekning i hele landet, og krever svært lite strøm.

Egenskaper i NB-IoT-nettet gjør at sporingsenhetene kan spare strøm ved å gå i dvale når de ikke sender informasjon. I tillegg bruker de lavere båndbredde enn vanlig 4G, noe som gir dekning selv i store lagerbygninger med tykke vegger.


Sjekk videoen. De smarte sporingsenhetene monteres på pakkeburene. Enhetene sender informasjon over Telenors NB-IoT-nett som gir god dekning, selv i store lagerbygninger.

Kultur for innovasjon

Posten og Bring ser hele tiden etter nye områder der de kan anvende sporing. Fra før av har de GPS-sporing på 800 shippingcontainere, samt Norges største nettverk for radiofrekvensidentifikasjon (såkalt RFID) – små brikker som er utstyrt med antenner og kan kommunisere via radiosignaler.

Alexander Haneng sier det er tre grunner til at de nå velger å teste ut NarrowBand IoT.

– For det første ønsker vi å få erfaring med det nye mobilnettet. Vi vil også inspirere internt i Posten og Bring, og vise hvilke muligheter som finnes med NarrowBand IoT. Dette er i tillegg en god anledning til å bygge videre på innovasjonskulturen vi har i selskapet.

De siste årene har selskapet nemlig vist seg frem på innovasjonsfronten.

Under Arendalsuka fikk daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen æren av å motta det første brevet levert av verdens første selvkjørende brev- og pakkeautomat. Posten og Bring jobber også med Oslo Universitetssykehus for å teste ut levering av blodprøver og annet viktig materiell med hjelp av flyvende droner.

posten

De smarte sporingsenhetene monteres på pakkeburene. Enhetene sender informasjon over Telenors NB-IoT-nett som gir god dekning, selv i store lagerbygninger.

Intspo AS leverer løsninger for intelligent sporing – dvs koblingen av lokasjonsinformasjon med forskjellige typer sensorinformasjon, og en portal for management og tilgang til informasjon.

nb_NO
en_GB nb_NO