Temamøte: sanntidssporing med IoT for økt effektivitet og kundetilfredshet

På neste temamøte i LOGMA presenterer IntSpo og Posten erfaringene med å bruke IoT-teknologi til å spore pakkebur.

Det var det norske teknologiselskapet IntSpo som ble invitert til å løse Postens behov for å jobbe mer effektivt med frakting av pakker. Posten har hele 22.000 pakkebur å holde styr på. Drømmen er ikke bare sanntidssporing av pakkebur, men sanntidssporing av alt. Temamøtet avholdes 11. februar 2020 kl. 15-17 i regi av LOGMA – nettverket for logistikkledelse. Her kan du melde deg på.

Mye tid gikk med på å lete etter pakkebur innendørs

Utfordringen til Posten var å ha nok ledige pakkebur på riktig sted til riktig tid. Pakkene skulle fram til kunden til riktig tid. Mye tid gikk med på å leting etter pakkebur. Problemet med mange sporingsløsninger er manglende dekning innendørs.

NB-IoT gir posisjon både innendørs og ute

Posten fikk derfor teste ut IntSpo`s norskbygde IoT-løsning som er utviklet for å kunne benyttes på Telenors NB-IoT mobilnett. NB-IoT løste problemet med manglende dekning innendørs. Og enda bedre, den krever i utgangspunktet ikke investeringer i infrastruktur fordi man benytter mobilnettet. Testen hos Posten viser at IoT-løsninger med NB-IoT fungerer.

Hva er det neste? Kunder som kan sanntidsspore sine pakker er mer tilfredse

Amazon og flere aktører har begynt å se på hvordan sanntidssporing kan øke kvaliteten på kundens opplevde service. Allerede nå er det ikke uvanlig at nordmenn sporer pakkesendingene sine 10, 20 og 30 ganger. Aktører som tar i bruk IoT-løsninger for å dekke dette behovet får mer fornøyde kunder, mener Hans Erik Karsten, daglig leder i IntSpo AS.



Om IntSpo

IntSpo er et norsk teknologiselskap som digitaliserer fysiske eiendeler med IoT (tingenes internett). Vi leverer IoT-løsninger med avanserte sporing- og sensorteknologier som gir optimalisert forvaltning og drift av fysiske eiendeler. Med innsikt i tilgjengelig og fremtidig teknologi kan IntSpo levere effektive løsninger designet for hver kundes behov.

nb_NO
en_GB nb_NO